miss company..

.. that's me ..

hatar att vara själv! Antar att jag är sällskapssjuk, det är väl det bästa sättet att förklara det ?
När man är ensam så tänker man alltid på sånt man inte borde.. därför behöver jag någon att vara med dygnet runt. Det är nog därför jag överplanerar mina veckor och stressar mellan så många aktiviteter som möjligt ..

Pratade med mamma idag om höstdepressioner, finns det en medicinsk term som verkligen heter så ? Japp..

Diagnosen årstidsbunden depression, som på engelska heter Seasonal Affective Disorder (SAD), etablerades på 80-talet, men finns beskriven i litteratur redan under antiken. Den är inte någon egen sjukdom, utan specificerar att depressionsepisoder med en tydlig koppling till årstiden har funnits i minst två år i följd. Depressionssymtomen är därför samma som för andra typer av depressionsepisoder. Men det finns ändå vissa typiska tecken som karaktäriserar den årstidsbundna depressionen.

Det är t ex mycket vanligt att man känner en stor trötthet, som inte lindras av ökad sömn. Detta trots att man ofta också sover längre än vanligt vid årstidsbunden depression.
Har fan försovit mig två ggr t jobbet senaste månaden o sova mer o mer hela tiden men är alltid trött ändå?
Ett annat vanligt tecken är ett ökat sug efter kolhydrater, och då i synnerhet socker. Till följd av tröttheten upplever man ofta svårigheter att koncentrera sig och fokusera, t ex i arbetet.
Försöker ju att undvika kolhyderater jämt, men bara ett exempel är ju att jag åt upp det godiset jag köpt till oss förra helgen, fast jag inte ätit godis på två år.. En annan grej är mina kaos-dagar på jobbet senaste tiden.. gjort fel med saker, tappat saker och börjat gråta över nästan alla dessa saker också..
Många personer som har årstidsbundna depressiva besvär rapporterar också att de har nedsatt immunförsvar, vilket leder till att de ofta drabbas infektioner och andra sjukdomar.
Jag får alltid tillbaka min jävuls-hosta när september startar.. Jag spydde flera ggr på en dag för någon vecka sen utan någon större anledning än att jag råkade äta för fort typ..

Kan det hända att jag har årstidsbunden depression, eller är jag bara inte en "fan" av kyla o mörker ?

Hittade ett fint foto som togs för en tid sen, det var en mörk men varm natt hos Elin :)

Saknar vårat lilla gäng asså, vi måste gå ut allihopa snart eller ha filmkväll :)

Ett till avsnitt av Dexter nu, sen sova !

BYE BYE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0